Nieman Report pp 18-19

REENGINEERING SOCIETY

Has the Press Lost its Nerve?

By JAMES C. GOODALE

In the last two years ABC settled a multimillion dollar libel suit by Philip Morris; CBS initially suppressed a “60 Minutes” interview with Jeffrey Wigand, the so-called tobacco company whistle-blower; NBC and CNN settled with Richard Jewell, the man wrongfully accused of the Olympic bombing; and The International Herald Tribune apologized to Singapore’s political leaders and paid a $600,000 plus libel verdict.

Has the press lost its nerve?

If it has, the single greatest reason must be the enormous costs now associated with libel defense — not only legal fees, but the risk of enormous judgments.

A plain-vanilla libel case, for example, can easily cost millions of dollars to defend, and one that is more complex, such as Scientology’s recent case against Time, which never went to trial, can cost many millions — seven, in that case.

Huge costs for defending libel cases are a relatively recent phenomenon.  What’s the cause?

In recent years, there has been a change in attitude of judges and juries toward the press, in the structure of libel litigation itself, and in the character of the legal profession.  According to Roberta Brackman, NBC News lawyer, “the whole system is out of whack.”

One of the great ironies today is that despite all the protections the Supreme Court gave the press in the 1960’s and 1970’s, it has become very expensive for the press to enjoy those freedoms.  The press’s historic victory in Sullivan v. The New York Times case actually increased the cost of libel litigation, because the structure of a libel case changed.  Under Sullivan and its progeny, libel plaintiffs became entitled for the first time to probe the newsroom endlessly in pretrial discovery to determine whether anyone there “entertained serious doubt” about the truthfulness of a story.

Plaintiffs’ lawyers now can go on pretrial fishing expeditions with everyone connected with the story to discover whether they doubted its truth.  All of this is very expensive at the extraordinarily high law firm rates of the 1990’s.  The practice of law has boomed in the last 15 years along with a surging economy.  Corporate transactions and litigation related to them have swollen law firm coffers, made the profession more profit-driven and pushed rates up for all representation including for the press.

Time paid $7 million in legal fees according to Frank Rich, The New York Times columnist, all for pretrial legal work, to defeat Scientology this year in a libel case.  And while the case seems dead, it is technically subject to other motions and even a possible appeal.

Not only is it more expensive if a case goes to trial, but statistics show there is also a 75 percent chance the press will lose at trial, with the verdict likely to be a seven-figure amount.  In March of this year a Houston jury awarded a $222.7 million verdict against Dow Jones to a bond firm that shuttered weeks after an allegedly damaging Wall Street Journal article.

Dow Jones will appeal.  According to the Libel Defense Resource Center of New York that keeps track of matters such as these, press appellants ultimately succeed 78 percent of the time in getting the appellate courts to reduce or reverse libel judgments.  In the meantime, the lawyers’ clocks will be ticking away.  If Time had not won its case against Scientology at a pretrial state, its legal fees might have totaled $10 to 15 million.  Further, had it lost at trial the accountants would have required Time to list a probable seven figure libel verdict on its balance sheet until the inevitable reduction or reversal on appeal.

This is an era of huge damage awards generally, but the public, and perhaps even trial judges, seem particularly angry at the press.  According to NBC’s Roberta Brackman, “the press faces hostile juries and trial judges in libel cases.”

An inevitable charade follows: the hostile jury awards millions against the press; the trial judge confirms the award; and the appeals court overturns or reduces it, in the meantime the press defendant is paying the bill.

Insurance is available to help cover these costs, but it is not a panacea.  Huge deductibles mean the media company absorbs the first level of financial pain.  Some insurance company lawyers are not shy in saying that settlement “is in everyone’s best interest.”  Carriers can even run for cover when they see high legal fees coming; Time had to sue its carrier for coverage in the Scientology case.  A media company that does get coverage for libel can expect an increase in premiums the next time around.  There is no free lunch.

Must these costs bring fundamental change in the news business?  Are we left with a press no longer robust, without courage to take on the Goliaths?

No one doubts the courage of the press to take on the politicians.  Every journalist would give “his left one” to be another Ben Bradlee with a Watergate story.

Washington is swarming with reporters trying to uncover the minutiae of Whitewater and fund-raising tactics.  No one fears, it seems, the politicians’ lawsuits.

It’s in the coverage of big business where the jury is still out.  Does the press have the courage to take on big business and stay the course if sued?

According to Robin Bierstedt, Vice President and Deputy General Counsel of Time Inc., the answer can depend on whether one is talking about the print or broadcast press: “The broadcasters simply do not have the same culture as we do.  We never settle our cases.  They do.”

The most frequently cited example of where the culture splits is ABC’s settlement with Philip Morris in 1995 of a libel suit in which it issued a full-page apology and paid damages.  The settlement came in the middle of ABC’s merger into Disney.

According to Howard Kurtz, The Washington Post press critic, the decision was entirely bottom-line driven and a “clear black eye [for ABC] for now.”  Yet ABC’s predicament in that case even has evoked the sympathy of hard-line print lawyers such as George Freeman, who as Assistant General Counsel of The New York Times Company enforces that company’s traditional no-settlement policy.”

“ABC’s legal costs were approaching one million dollars a month.  Even if it had won the case, the cost of defending itself would have been ruinous.”

More recently ABC has shown admirable resolve, taking three big hits in the courts in the last six months in cases it took to trial.  First it lost an $11 million verdict in Buffalo, then a $10 million verdict in Miami and finally a $5.5 million verdict in the Food Lion case in North Carolina.  Presumably all of those cases could have been settled before trial, but ABC stayed the course.

Just as ABC’s settlement with Phillip Morris came in the middle of ABC’s merger into Disney, CBS was in the middle of merger negotiations with Westinghouse when it first decided not to run the “60 Minutes” piece on Jeffrey Wigand.  In both cases there was widespread suspicion, never confirmed, that the impending mergers created pressure to resolve the controversies without defending the broadcasters’ rights in court.

To CBS’s credit, however, the Wigand piece eventually ran.  While it turned out CBS’s fear of a lawsuit proved misplaced, it is only fair to point out that had the lawsuit been brought, the financial impact of it on CBS and the merger could have been significant.

Both NBC and CNN have recently settled, apparently for modest amounts, with Richard Jewell, who was falsely accused of setting off the bomb at the 1996 Olympics.  CNN apparently believed it had insufficient disclosable sources to support its newsgathering methods.

Tom Johnson, president of CNN News, said in an interview with Caroline Kennedy and Ellen Alderman in the Columbia Journalism Review that reporters will have to make more of an effort to put sources on the record and to “dig, dig, dig” for information on the side of the suspect.  Editors, he added, have to show greater restraint in deciding where to place the story.

Kennedy and Alderman, authors of “In Our Defense” and “The Right to Privacy,” for their part applauded the settlement, pointing out that the next time perhaps “the press will be more careful in gathering information and repeating stories about ongoing criminal investigations.”  On the other hand, Roger S. Kintzel, publisher of The Atlanta Journal and Constitution, also facing a suit by Jewell, wrote on the Op Ed page of The New York Times that he would never settle: “For us to settle a case that attacks fair, accurate and responsible reporting would serve a confusing message to our readers and undermine our credibility and reputation.”

In July 1995 The International Herald Tribune, owned by The Washington Post and The New York Times companies, paid a $678,591 verdict to the three top leaders of Singapore over allegedly libelous statements about Singapore’s government.  The IHT had apologized before the suit began and did not appeal.  William Safire attached the payment as “honoring repression.”

George Freeman of The Times believes the situation in Singapore is entirely different from that in the United States where The Times never settles.  “Our only alternative would be not to challenge the judgment, but just to run.  It would be like having a prestigious American newspaper running from the sheriff.  And running from a court system is not terribly dignified.”

All in all, it is pretty difficult to make the case that it is business as usual in the newsroom.  If a particular story will cost $20 million in legal fees, an editor has to consider that fact carefully before publishing.  Behaving otherwise would be naive.

Does that mean, however, the press has to be any less robust? The answer is no, as long as editors and their lawyers do their jobs carefully and well.

No newspaper or broadcaster publishes willy-nilly every story submitted to it.  The press is not a common carrier providing universal access for every word written or spoken.  Decisions to publish or not to publish are the daily grist of the newsroom.  Editors decide what sees the light of day and what ends up on the newsroom floor.  Even Justice Burger, no friend of the press, said, “For better or for worse editing is what editors are for.”

Libel suits are a fact of life.  They should be taken into consideration.  But they are not determinative, nor should they chill.

Coverage of Scientology provides a good example.  Scientology is well known to editors and lawyers as being highly litigious.  Its case against Time is not the only Scientology case against a media defendant that has gone on interminably, causing unnecessary legal expense.

Yet in the face of this history, The New York Times on March 9, 1997, ran a 5,744 word investigative piece that told the facts about Scientology without mincing words.  Press courage is still there.

Any good press lawyer and any good editor or producer can ensure that any good story sees the light of day in some form.  The fact that some stories may not be worth the trouble to go to bat for is nothing new; it’s been going on in newsrooms for years.

On the other hand, once the decision has been made to publish, whether it is in the interest of the press to settle cases is another question.  After the first settlement it can be very difficult to resist settlement the next time around; and as a policy, continuous settlement damages editorial integrity.

In the annals of New York Times history, there’s a famous letter written in 1922 by Adolph S. Ochs, the publisher, when he learned that his lawyer, Alfred Cook, had settled a libel case:

Dear Mr. Cook:

You know my views about settling libel suits.  No need repeating them.  I would never settle a libel suit to save a little money.  If we have damaged a person we are prepared to pay all he can get the final court to award, and we accept the decision as a part of the exigencies of our business.  I am aware that in some cases this may cost us more than necessary, but in the long run I think it is a wise policy.  I am sorry you settled and did not contest even though the prospects were not encouraging.

That was good advice then and it is good advice now.
James C. Goodale, former Vice Chairman and General Counsel of The New York Times, is the co-producer and host of the “Telecommunications and Information Revolution” on Channel 25, WNYE, New York City and practices law with Debevoise & Plimpton, New York City, where he founded its media/communications practice.  David Lefer, a co-producer of the “Telecommunications and Information Revolution” did the reporting on this story.


113.doc

6

113.doc


